fredag 28 oktober 2011

Till Sofia

Så lika, säger de.
Samma färger, samma rörelser, samma längd, samma tempo.
Du och jag, lika fast på olika sätt.

Du hittar alltid något fint i en gammal tygbit, får en idé om förbättring.
Tänker tankar i andra banor, är inte rädd för att vara som du är.

Du ser ut som en fransk filmstjärna från 60-talet, utan att veta om det, utan att anstränga dig, utan att göra dig till.

Ditt hjärta bor långt uppe i norr. Som en spegel av en annan verklighet är du för mig. Den okonstlade versionen, vi två, kanske dubletter, uppväxta på olika håll, med olika ramar, under olika solar.

Så lika, fast på olika sätt. Min kära Sofia.

2 kommentarer:

  1. Tack Lisa! Nu blev jag alldeles rörd och varm inuti. En annan slags värme än den värme som jag får i kroppen när jag dricker teet nu, ur storkoppen bredvid mig. Att du skriver om mig...känns glädjande och speciellt. Det var fint, som allt det du skriver är. Önskar du skulle skriva böcker. Jag skulle stå på gator och torg och sälja: "det är min kusin Lisa som har skrivit dem.Min kusin Lisa! köp så många ni kan"

    SvaraRadera
  2. Oaaoooh!!

    "Anonym 1"

    SvaraRadera